Hyperurikémie a dna

Hyperurikémie je zvýšená hladina kyseliny močové v krvi – látky, která se vyskytuje v organizmu běžně. Stoupne-li její množství v těle nad určitou hodnotu, dojde k jejímu vysrážení a tvorbě krystalů, které se ukládají nejčastěji v okolí kloubů či v ledvinách. Typickým projevem je dnavý záchvat, který může být vyprovokován nejrůznějšími podněty – nemírnost v jídle a alkoholu, únava, emoční stres, drobné poranění apod. Typickým příznakem je bolest a zarudnutí jednoho či více kloubů, často např. palce u nohy (tzv. podagra). Bez léčení dochází po opakovaných záchvatech k trvalé deformaci postižených kloubů. U některých nemocných dochází rovněž k tvorbě ledvinových kamenů, které mohou ucpat vývodné cesty močové, a způsobit tak velmi bolestivou ledvinnou koliku.

Zásady při hypeurikémii:

1. Dodržujte dietu s nízkým obsahem purinů – látek, ze kterých vzniká kys. močová. Omezte příjem masa, vyvarujte se masových vývarů, vnitřností, špenátu, luštěnin, kakaa, nakládaných a konzervovaných potravin a pikantních jídel. Snažte se přejít spíše na mléčné bílkoviny.
  2. Normalizujte Vaši tělesnou hmotnost. Nepřejídejte se.
  3. Omezte příjem alkoholu – tak, jako byste měli řídit auto. Co toleruje dopravní policie, lze tolerovat i u dny.
  4. Pijte hodně tekutin (cca 3 litry za den).
  5. Užívejte pravidelně léky, které Vám předepsal Váš lékař.

doporučné potraviny

potraviny v omezeném množství

nevhodné potraviny

Rozhodně by jste se měli vyhýbat hrášku, špenátu a růžičkové kapustě. Obsahují totiž látku purin, která může nemoc zhoršovat. Purin se v lidském těle přeměňuje na kyselinu močovou. V organizmu pak formuje krystalky v kloubech, které následně způsobují prudké bolesti pacientům se dnou. Vysoké množství látky purin však obsahuje rovněž maso a ryby či pivo. Právě proto by vyjmenované poživatiny neměli pacienti se dnou  buď vůbec konzumovat, případně jen v omezeném množství. Aby byl u nich zajištěn přísun proteinů, měli by pít více mléka, jíst sýr a vejce.

dieta při dně

Poslední aktualizace: 16.01.2024 v 12:16